FAQ

FAQ

Voor welk onderwijsconcept is IDYIA – Taakfolio ontwikkeld?
IDYIA – Taakfolio is niet specifiek voor een onderwijsconcept ontwikkeld Wel is het zo dat wij het een uitdaging vinden om de mogelijkheden aan te passen zodat het nog beter aansluit bij een specifiek concept. Zo hebben wij speciaal voor het Daltononderwijs een doelenoverzicht ontwikkeld waarbij leerlingen zichzelf kunnen beoordelen op de 5 kernwaarden waar de Nederlandse daltonidentiteit op is gebaseerd. Voor een taalschool (NT2) zijn wij de weektaak inzichtelijker aan het maken door pictogrammen toe te voegen.

Vanaf welke leeftijd kunnen leerlingen met IDYIA – Taakfolio werken?
De meeste scholen kiezen ervoor om vanaf groep 5 met IDYIA – Taakfolio te werken. Nu we de weektaak inzichtelijker maken met behulp van pictogrammen kun je deze ook goed in groep 4 inzetten.

Zijn er uitbreidingsplannen?
Het schooljaar 23-24 staat in het teken om het portfolio te implementeren maar bij de start de ontwikkeling van IDYIA – Taakfolio hebben wij uitgesproken dat ons doel is om 1 portaal te ontwikkelen voor groep 1 t/m 8. Op onze wensenlijst staat een speciale versie voor groep 3 en 4 en een digitaal kleuterbord.

Op welke manieren kan een leerkracht lesstof plannen?
Er zijn 3 manieren waarop de leerkracht lesstof kan plannen voor een of meerdere leerlingen.
1. Open lessen
2. Methodelessen
3. Doelenlessen

Bij openlessen bepaalt de leerkracht de inhoud zelf. Alles wat je op de planner voor de leerling zichtbaar wil hebben kun je invoeren. Hierbij geef je aan of het om een verplichte verwerking gaat of dat de leerling zelf mag kiezen wanneer hij/zij de verwerking wil maken.

Bij methodelessen volg je de opbouw van de methode. Diverse methodes zijn beschikbaar zodat je bij het invoeren de betreffende les kan aanklikken.

Bij doelenlessen volg je de opbouw van de methode maar dan worden het lesdoel of lesdoelen ook weergegeven. Wanneer de leerling op zijn/haar weektaak aangeeft dat hij deze les heeft gemaakt, moet de leerling aangeven of het lesdoel is behaald. Met deze informatie wordt het doelenoverzicht automatisch opgebouwd.

Wat kun je doen al jouw school een methode gebruikt die niet binnen IDYIA – Taakfolio beschikbaar is?
Ondanks dat er meerdere methodes binnen IDYIA – Taakfolio beschikbaar zijn, telt dit niet voor alle methodes die in Nederland worden gebruikt. Met behulp van een excel-bestand kun je een overzicht maken van de lessen. We hebben het dan enkel over de nummers van de lessen. (Groep … – Blok 1 – week 1 – les 1 – les 2 – les 3 – les 4 / Blok 1 – week 2 – les 1 – les 2……. etc.)
Staan eenmaal deze lessen in IDYIA – Taakfolio dan zijn deze ook beschikbaar voor andere scholen die de methode gebruiken.

Wat kun je doen als van jouw methode de lesdoelen per les niet binnen IDYIA – Taakfolio beschikbaar zijn?
Wanneer er binnen IDYIA – Taakfolio wel de door jouw school gebruikte methode beschikbaar is maar niet de lesdoelen, zijn er 2 manieren om deze toe te voegen. Bij het invoeren van de lesstof voor de leerlingen kies je voor methodeles en selecteer je de betreffende les. Vervolgens type je het lesdoel van deze les erbij. IDYIA – Taakfolio onthoudt dit lesdoel automatisch en vanaf dat moment is deze les beschikbaar bij de ‘doelenlessen’. Belangrijk is wel dat bij het opbouwen van je doelenoverzicht de formulering van de lesdoelen exact hetzelfde moeten zijn.
Onze voorkeur is het aanleveren van een excelbestand met alle lesdoelen per groep per les. Wij importeren dan alle lesdoelen in een keer zodat je gelijk kan starten met het selecteren van doelenlessen. Het opstellen van een dergelijk bestand is enorm veel werk maar wanneer je dit samen met je collega’s maakt, kun je de ‘lasten’ verdelen.
Staan eenmaal deze lesdoelen in IDYIA – Taakfolio dan zijn deze ook beschikbaar voor andere scholen die de methode gebruiken.