Functies

Functies

Weektaak

Met IDYIA – Taakfolio maak je snel een overzichtelijke individuele weektaak. Bij het invoeren van de lesstof kun je kiezen of de leerling deze zelfstandig kan plannen en maken of dat de leerling gebaad is bij minder vrijheid. Hierbij heb je als school de keuze om het lesaanbod per vakgebied in 8 niveaugroepen te clusteren en koppel je elke leerling aan de lesstof dat past bij zijn of haar niveau. Wanneer de onderwijsbehoeften van je leerlingen vragen om maatwerk kun je er ook voor kiezen om voor elke leerling een individuele weekplanning aan te maken.

Bij het invoeren van de lesstof kan de leerkracht kiezen voor een open les of een methodeles. Bij een open les bepaalt de leerkracht zelf de inhoud en de bewoording hiervan. Wanneer je bij het aangeven van de lesstof voor een methodeles kiest, is er een koppeling met het leerdoelenoverzicht in het portfolio.

Portfolio

Door het werken met een portfolio worden kinderen niet vergeleken met andere kinderen, maar met zichzelf. Er wordt gekeken naar wat een kind zelf al kan, weet en begrijpt. Op deze manier krijgt een kind inzicht in zijn eigen ontwikkeling, kennen en kunnen. Dit draagt bij aan het vergroten van het zelfvertrouwen en het gevoel van competentie en daarmee indirect aan de motivatie bij het leren. De leerling is zelf de eigenaar van het portfolio, dus is de leerling degene die verantwoordelijk is voor zijn eigen leerproces. Dit doet hij door het selecteren, verzamelen en bewaren van zijn gemaakte werk. Een directie koppeling binnen IDYIA – Taakfolio met een weektaak maakt het daarmee een krachtige tool.

Binnen IDYIA – Taakfolio reflecteren leerlingen het gemaakte werk, waardoor de leerling uiteindelijk ook zijn eigen leerproces reflecteert. Kinderen leren tijdens het reflecteren zichzelf vragen te stellen als; wat heb ik geleerd? Hoe doe ik het in vergelijking met de vorige keer? En hoe heb ik het ervaren? Na het reflecteren kan de leerling weer nieuwe doelen en leeractiviteiten vormen. Het opstellen van nieuwe doelen leidt tot interactie.

Binnen IDYIA – Taakfolio bestaat de mogelijkheid om ouders en verzorgers toegang te geven tot onderdelen van het portfolio. De school bepaalt hierbij de mate van toegankelijkheid.

Het portfolio binnen IDYIA – Taakfolio bestaat uit de onderdelen:

  • Dit ben ik (o.a. met informatie over de leerling)
  • Dit kan ik (o.a. met reflectiecirkels, doelenoverzicht, LOVS-toetsen)
  • Dit vind ik (o.a. met verzameling van foto’s waar de leerling trots op is)
  • Dit wil ik (o.a. met persoonlijke leerdoelen)

De leerling beoordeelt zichzelf!

Wanneer een leerling een taak die op zijn weektaak staat digitaal of op papier heeft afgerond geeft hij dit op zijn weektaak binnen IDYIA – Taakfolio aan. Bij elke afgeronde taak geeft de leerling aan hoe hij het lesdoel van de taak heeft behaald. Dit doet hij door de afbeelding van een duimpje een plek te geven op de gekleurde beoordelingsbalk. Hoe beter het lesdoel is behaald hoe groter het duimpje wordt. Door het duimpje op het vlak met de academische hoed te zetten geeft de leerling aan dat hij ‘de master’ is. Daarmee geeft hij aan dat hij het leerdoel niet alleen beheerst maar dat hij bereidt is om vragen over dit doel te beantwoorden. Klasgenoten kunnen bij alle leerdoelen waarvan zij vinden dat ze hierin nog kunnen groeien, zien welke klasgenoot zij om hulp kunnen vragen.

Ook de leerkracht kan op elk leerdoel een leerling beoordelen. Dit doet hij door in het doelenoverzicht bij het leerdoel onder de leerling een kleur aan te klikken. Zie onderstaande verantwoording van de kleuren. De leerling ziet dan op zijn startpagina zijn eigen beoordeling maar ook die van de leerkracht.

Omdat de leerling ‘eigenaar’ is zijn portfolio, kan de leerling bij elke reflectie kiezen om deze aan zijn portfolio toe te voegen. Bij elke toevoeging wordt de leerling gevraagd om zijn reflectie te verwoorden en kan er een bijlage worden toegevoegd (foto-filmpje-afbeelding-Word/Excel/PowerPoint-bestand). Bij het invoeren van lesstof kan de leerkracht er ook voor kiezen dat de leerling de taak verplicht in het portfolio moet opnemen.

Reflectiecirkels

Door gebruik van een reflectiecirkel reflecteert de leerling zijn eigen ontwikkeling. Na het reflecteren kan de leerling weer nieuwe doelen en leeractiviteiten vormen. Binnen IDYIA – Taakfolio kun je gebruik maken van vaste reflectiecirkels voor sociaal emotioneel en cognitie maar een leerkracht kan ook zelf reflectiecirkels aanmaken en daarbij zelf de begrippen in te voeren.

Binnen IDYIA – Taakfolio bestaat de mogelijkheid dat naast de leerling ook de leerkracht en/of ouders de reflectiecirkel over de leerling invullen. Met één druk op de knop voeg je deze cirkels samen en worden verschillen zichtbaar. Een krachtig instrument dat inhoudelijke basis geeft aan een ontwikkelgesprek zoals een driehoeksgesprek tussen leerling, ouders en leerkracht. Deze cirkels zijn in het portfolio van de leerling terug te vinden in het hoofdstuk ‘Dit kan ik’.

Doelenoverzicht

In het portfolio onder ‘Dit kan ik’ staat een doelenoverzicht. In dit overzicht kunnen de leerling en leerkracht op een overzichtelijk manier per vakgebied, per domein, per categorie en per lesdoel (ik-doel) zien hoe de leerling zichzelf heeft beoordeeld. Door gebruik van kleuren wordt grafisch weergegeven welk doel de leerling vindt dat hij beheerst en waar hij nog in kan groeien.

De leerkracht ziet in één overzicht hoe een leerling, niveaugroep en de klas ervoor staat. Wanneer de leerkracht het niet eens is met de beoordeling van de leerling en vindt dat de leerling binnen het lesdoel nog kan groeien, kan de leerkracht dit aangeven. De leerling ziet dan zijn eigen beoordeling maar ook die van de leerkracht. Ook dit is een krachtig en inzichtelijk instrument dat je kan gebruiken bij een ontwikkelgesprek met de leerling.

Doelenoverzicht kernwaarden

Taakfolio is een prachtig hulpmiddel voor alle onderwijsconcepten maar speciaal voor Daltonscholen hebben wij een 2de doelenoverzicht ontwikkeld waarbij leerlingen zichzelf kunnen beoordelen op de 5 kernwaarden waar de Nederlandse daltonidentiteit op is gebaseerd. Dit doen zij door zichzelf te scoren op bijpassende ik-doelen per kernwaarde. Uiteraard kan ook de leerkracht per leerling een score aangeven. Op deze manier heeft zowel de leerling als leerkracht een duidelijk overzicht van de daltonvaardigheden die worden beheerst of nog om extra aandacht vragen.

Heeft uw school specifieke wensen voor een ‘eigen’ doelenoverzicht? Wij zijn gespecialiseerd op maatwerk. Neem hiervoor contact met ons op.